Nekklachten

Nekklachten is na a-specifieke lage rugklachten de meest voorkomende klacht aan het bewegingsapparaat dat bij de fysiotherapie komt. 50-70% van de mensen krijgt hiermee in hun leven te maken. In de medische wereld wordt er bij nek klachten  onderscheid gemaakt tussen 2 typen.  De meest voorkomende type wordt a-specifieke nek klachten genoemd. 90% van de nek klachten valt hieronder.  Het andere type wordt specifieke nek klachten genoemd, waaronder bijvoorbeeld een hernia valt.

Kenmerken van nekklachten

Nekklachten kan zich op verschillende manieren uiten. Het kan zijn dat de nek erg stijf wordt en hierdoor beperkingen ontstaan. U kunt dan moeite hebben om over uw schouder te kijken tijdens het auto rijden of fietsen. Soms is het naar beneden of omhoog kijken ook beperkt. Pijn in de nek is ook een veel voorkomende uiting. Dit kan in combinatie met een bewegingsbeperking, maar kan ook zonder bewegingsbeperking aanwezig zijn. Een moe/zwaar hoofd dat erger wordt in de loop van de dag is erg kenmerkend voor nek klachten.

Nek klachten komt geregeld voor in combinatie met hoofdpijn en/of duizeligheid. Veel hoofdpijn komt voor vanuit de spieren van de nek. Ook kunnen nekklachten zich uitstralen naar de armen toe, meestal niet voorbij de elleboog.

Mogelijke oorzaken van nekklachten

De meest voorkomende oorzaken van nekklachten zijn:

• Overbelasting
  • Verkeerde houding
  • Na een val/ongeluk
  • Zwaar tillen
  • Verminderde spierkracht
  • Artrose

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit

Lorem ipsum

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Enim eu turpis egestas pretium aenean pharetra magna. Pretium lectus quam id leo in vitae turpis. Pretium viverra suspendisse potenti nullam ac. Amet purus gravida quis blandit turpis cursus in hac habitasse. Et malesuada fames ac turpis. Eget nunc scelerisque viverra mauris in. Nulla posuere sollicitudin aliquam ultrices. Pellentesque diam volutpat commodo sed egestas egestas fringilla. Tincidunt vitae semper quis lectus nulla at.

Therapie

Bij Kern Fysiotherapie Haren en Kern Fysiotherapie Zwolle zijn verschillende behandel mogelijkheden beschikbaar voor het behandelen van nekklachten. Eerst zal uw therapeut door middel van een vraag gesprek en lichamelijk onderzoek proberen te achterhalen wat bij u de oorzaak is van de nekklachten. Daarop volgend zal uw therapeut de meest geschikte therapie met u bespreken.

Behandel mogelijkheden bij Kern Fysiotherapie Haren en Kern Fysiotherapie Zwolle:

Vaak zal er een combinatie van verschillende therapieën gebruikt worden om zo de effectiviteit van de therapie te vergroten.