Zwangerschaps pilates, Zwangerfit en Mamafit2018-12-14T17:33:58+00:00

Zwangerschaps pilates, Zwangerfit en Mamafit

Bent u zwanger en wilt u ook tijdens de zwangerschap bewegen onder deskundige begeleiding? Of bent u net bevallen en zoekt u begeleiding bij uw herstel? Dan is ZwangerFit®, zwangerschaps pilates en/of Mamafit vast iets voor u.
ZwangerFit®, zwangerschaps pilates en Mamafit worden gegeven door onze bekkenfysiotherapeute die tevens is opgeleid tot ZwangerFit®-docent.

De docenten ZwangerFit® zijn op de hoogte van:

  • Normale en afwijkende zwangerschapsverschijnselen
  • Voorkomende ongemakken van het bekken en de bekkenbodem

De ZwangerFit®-docenten volgen jaarlijks bijscholing(en). Zij kunnen u tijdens de zwangerschap begeleiden bij een verantwoorde en actieve manier van bewegen om uw huidige conditie te behouden c.q. te verbeteren.
ZwangerFit®, zwangerschaps pilates en Mamafit worden 1 keer per week gegeven in kleine groepen van max. 4 personen. Ook is er de mogelijkheid om individueel trainingen te volgen.
De wijze waarop er aan de conditie en kracht gewerkt wordt, is onder andere als volgt:

  • Oefeningen voor buik, billen, benen, armen, rug; soms op muziek, soms met dynabands, ballen of kleine gewichtjes
  • Cardioprogramma
  • Fitness

Zwangerschaps pilates

Tijdens de zwangerschap worden de banden weker zodat er ruimte is voor het kindje om te groeien en uiteindelijk geboren te worden. Dit weker worden van de banden kunnen vrouwen ervaren als verminderde stabiliteit. Bij zwangerschaps pilates  leer je d.m.v. aanspannen van je krachtcentrum de stabiliteit in je lichaam te handhaven. Bij pilates train je de spieren in de lage rug- bekkenregio, en tegelijkertijd verleng je de spieren zodat het lichaam soepel blijft.

Pilates-mat-oefeningen zijn oefeningen in een onbelaste houding, waarin het gehele lichaam getraind wordt, met de nadruk op de diepe buikspieren. De oefeningen worden gegeven door onze zwangerfit ® docent. Zij controleert de houding en het goed aanspannen van het krachtcentrum zodat de oefeningen voor iedereen toegankelijk zijn. Waar nodig worden de oefeningen aangepast. Door het aanspannen van je krachtcentrum til jezelf je kindje, in plaats van  je buik te laten hangen.
je zult je door de oefeningen sterker en langer voelen, ook tijdens je zwangerschap

Theorielessen

Tijdens de theorielessen wordt er informatie gegeven over de zwangerschap. Als er vanuit de groep vraag is naar meer theorie dan zullen er aparte theorieavonden georganiseerd worden.
Tijdens de theorielessen wordt u onder andere geïnformeerd over:

  • Het vinden van de balans tussen belasting en belastbaarheid zodat u als zwangere vrouw zo fit mogelijk de bevalling ingaat en zolang mogelijk aan het arbeidsproces kunt blijven deelnemen.
  • De ontsluitingsperiode, het persen en de geboorte, de rol van de partner hierin en wat u kunt verwachten.
  • De kraamperiode, borstvoeding in de eerste weken en hoe u de belastbaarheid weer verantwoord kunt opbouwen.

Wanneer beginnen?

U kunt beginnen met  zwangerschaps pilates en ZwangerFit® vanaf 12 weken zwangerschap. Er wordt een uitgebreide intake gedaan voordat u aan de trainingen begint. U kunt in principe tot aan de bevalling deelnemen aan zwangerschaps pilates ZwangerFit®.
De Mamafit-training voor na de bevalling richt zich op het opbouwen van de belastbaarheid van het lichaam. Hiermee kun je starten vanaf 4 tot 6 weken na de bevalling. Dit zal mede afhankelijk zijn van je herstel.

 

Specialisaties van Kern Fysiotherapie Zwolle/Haren