Patella femoraal pijn syndroom (PFPS)

Het Patello femoraal pijn syndroom kenmerkt zich door pijn rondom de knieschijf. Deze klachten treden op bij specifieke belasting van het patello-femorale gewricht. Dit is het gewricht tussen het bovenbeen (femur) en de knieschijf (patella). PFPS wordt het vaakst gezien bij jong volwassenen en jongeren.
Er bestaan in de literatuur verschillende namen voor het patello-femoraal pijn syndroom. Oa. ‘ anterior knee pain’ , ‘ chrondromalacia patella’ en ‘ patellofemoral dysfunction’ zijn termen die gebruikt worden.

Aan de achterzijde is de knieschijf (patella) puntig gevormd. Hierdoor pas hij in de groeve die het bovenbeen (femur) vormt. Tijdens het buigen en strekken van de knie kan zo de knieschijf hierin op en neer bewegen. Wanneer de patella niet goed in deze groeve beweegt kan dit pijnklachten veroorzaken. Dan is er sprake van een patello femoraal pijnsyndroom.

De meest voorkomende oorzaak loopt de knieschijf te veel naar buiten in de groeve. Hierdoor beweegt de knieschijf niet soepel door de groeve waardoor er irritaties kan ontstaan.

Veelgestelde vragen over PFPS

Het ‘ niet goed sporen’ van de knieschijf kan meerdere oorzaken hebben:

• standafwijking van de knieën
  • stand afwijking van de enkels
  • verkorte spieren
  • verminderde belastbaarheid van de knie
  • verstoorde werking/krachtsverlies van de spieren rondom de knieschijf.

De pijn bevindt zich rondom of achter de knieschijf. Het belasten van de knie, zoals bijvoorbeeld traplopen, hurken, fietsen of hardlopen provoceren de klachten. Ook kan de knie na lang zitten pijnlijk worden. Dit heet een ‘ theater knie’ .

Behandeling van Patella femoraal pijn syndroom (PFPS)

Uw fysiotherapeut van Kern Fysiotherapie Haren of Kern Fysiotherapie Zwolle zal uw  knie onderzoeken en bekijken wat bij u de oorzaak van de klachten is. Indien nodig kan er een echografisch onderzoek plaats vinden.

Mogelijke behandelmogelijkheden zijn: oefentherapiemanuele therapieshockwave of medical taping.