Triggerpoints

Triggerpoints zijn kleine knopen in de spieren. Door de afvalstoffen die in deze knopen achterblijven, worden de spieren ontregeld. De spieren spannen onbewust continu aan, verharden en worden pijnlijk. Deze pijn straalt vanuit de spierknoop vaak uit naar andere delen van het lichaam. Triggerpoints kunnen daardoor verantwoordelijk zijn voor heel diverse klachten.

Hoe ontstaan triggerpoints?

Een triggerpoint, ook wel een ‘pijnpunt’ genoemd, kan allerlei oorzaken hebben:

• Beschadigd weefsel (bijvoorbeeld een meniscus, of bij een hernia)
  • Overbelasting
  • Blessures
  • Langdurige afwezigheid van beweging (door een gipsverband bijvoorbeeld)
  • Een verkeerde houding
  • Langdurig repeterende bewegingen
  • Het dragen van een rugzak
  • Psychische factoren zoals stress, depressie, onrust of vermoeidheid
  • Chronische infecties of allergieën
  • Het dragen van strakke kleding of een strakke riem

Triggerpoint-klachten

Hoewel de oorzaak vooral te herleiden is op overbelasting van de spieren, is spierpijn niet de voornaamste klacht van triggerpoint-patiënten. Doordat de pijn vanuit de triggerpoints kan uitstralen naar andere delen van het lichaam, kan deze ook gevoeld worden in de gewrichten, of er kan hoofdpijn ontstaan. Ook kan het zijn dat u bewegingsbeperkingen ervaart in de aangedane gewrichten.

Triggerpoints kunnen zich uiten in:

• Pijnlijke spieren, met of zonder uitstraling
  • Bewegingsbeperkingen en / of stijfheid
  • Verminderde kracht in de spier
  • Lichamelijke reacties zoals zweten, duizeligheid, licht in het hoofd, wazig zien, rillerig zijn of koude handen

Therapie

Bij Kern Fysiotherapie Haren en Kern Fysiotherapie Zwolle zijn verschillende behandel mogelijkheden beschikbaar voor het behandelen en voorkomen van triggerpoints. Eerst zal uw therapeut door middel van een vraag gesprek en lichamelijk onderzoek proberen te achterhalen wat bij u de oorzaak is van de nekklachten. Daarop volgend zal uw therapeut van Kern Fysiotherapie Haren of Kern Fysiotherapie Zwolle de meest geschikte therapie met u bespreken.

Behandel mogelijkheden

Vaak zal er een combinatie van verschillende therapieën gebruikt worden om zo de effectiviteit van de therapie te vergroten.